E-learning over e-learning

Inmiddels weten we dat met beeld, video en interactiviteit meer leereffect verkregen wordt. Maar dat wordt nog lang niet altijd op de juiste manier ingezet. Om het echt goed te doen, moet je weten hoe mensen leren.

Professor Mayer uit de Verenigde Staten heeft hier uitgebreid onderzoek naar gedaan en een serie principes opgesteld die bekend staan als de principes van Mayer. Als je die principes stuk voor stuk toepast, dan maak je optimale digitale leerervaringen.

Hierbij een korte interactieve e-learning over een aantal van deze principes:

De aanleiding voor deze e-learning module:

In de Articulate Storyline community (E-learning Heroes) is elke week een challenge en daar trof ik challenge 126 aan die me erg aansprak en waar ik mee aan de slag ben gegaan:

Multimedia Principles for Course Designers #126

Vaak zie ik dat mensen niet weten wat de beste manieren zijn om multimedia in te zetten, terwijl het helemaal niet zo moeilijk is, als je maar weet hoe het werkt en als je maar durft om het net even anders te doen dan hoe je collega’s vinden dat het ‘hoort’.

In deze module leg ik aan de hand van metaforen uit hoe drie van de principes van Mayer werken.

Uitgangspunten voor de vormgeving van deze module:

Mijn ervaring is dat simpel ‘flat’ design veel sterke visuele mogelijkheden biedt. Met iconen kun je snel duidelijk maken waar iets over gaat, mensen weten snel wat er bedoeld wordt en iconen helpen het geheugen. Ook is het in praktische zin handig, want met Adobe Illustrator kun je snel afbeeldingen maken en ook weer aanpassen als dat nodig is.

Ook wat kleur betreft wilde ik het strak en simpel houden. Geen kakafonie, maar een heel beperkt palet waardoor er een duidelijke eenheid ontstaat en het professioneel oogt. Blauw is een prettige kleur die aansluit bij mijn andere uitingen.

Halverwege het maakproces zag ik dat het door de blauwe en strakke vormgeving toch wat onderkoeld en onpersoonlijk werd. Articulate Storyline zelf bood daar een oplossing voor door kant-en-klare personages die bijvoorbeeld het woord kunnen voeren en die je mee kunnen nemen in het verhaal. Het zijn wel wat zakelijke Amerikaanse types, maar er zat er toch eentje bij die wat mij betreft leuk genoeg was om in te zetten. Ze is vrolijk en heeft blauw in haar kleding, wat aansluit bij de rest.

Conclusie:

De principes die Mayer ontdekt heeft werken goed en zijn nog steeds helemaal relevant. Ik hoop dat de makers van digitale leerervaringen ze zoveel mogelijk weten toe te passen in hun leermaterialen. En dat ze ook hun opdrachtgevers ervan kunnen overtuigen, die soms nog een duwtje nodig hebben. Zodat leren met multimedia een positieve ervaring is en het het leren makkelijker maakt.